Czy da się zarejestrować domenę w Urzędzie Patentowym?

Czy da się zarejestrować domenę w Urzędzie Patentowym?

Prowadzisz swój biznes wyłącznie w cyberprzestrzeni? A może masz sklep stacjonarny, a stronę internetową wykorzystujesz głównie do reklamy swoich usług? Klienci znają na pamięć adres Twojej witryny? W takim razie zadbaj o to, aby nikt jej nie przejął! W jaki sposób możesz to zrobić? Zastrzegając domenę internetową w formie znaku towarowego. Z tego artykułu dowiesz się wielu niuansów, które się z tym wiążą.

Domena internetowa a Urząd Patentowy 

Zastanawiasz się, jak ugryźć temat rejestracji adresu Twojej strony internetowej? Przede wszystkim musi pamiętać, że Urząd Patentowy patrzy na tę kwestię zupełnie inaczej niż przeciętny konsument. Co to oznacza? Adresem domeny jest zazwyczaj Twoja nazwa firmy. I tu możesz napotkać pierwsze problemy.

Teoretycznie rejestracja nazwy domeny w formie znaku towarowego jest możliwa. W praktyce jednak konieczne jest spełnienie kluczowego warunku. Stworzona przez Ciebie nazwa firmy musi wyróżniać Cię na tle konkurencji. Już teraz jednak zachęcam Cię do przeczytania artykułu: Chcę zastrzec nazwę I logo firmy. Czy muszę robić dwa zgłoszenia?

Domena a nazwa opisowa

Pozornie rejestracja znaku towarowego jest prosta. Wypełniasz stosowne dokumenty, wnosisz opłatę I reszta dzieje się już sama. Jednak tylko pozornie.

W rzeczywistości wiele nazw nie kwalifikuje się do takiej ochrony. Dlaczego? Ponieważ z punktu widzenia Urzędu Patentowego są to nazwy opisowe. Czym charakteryzuje się nazwa opisowa? Typowym przykładem będzie nazwa oferowanych towarów lub usług w połączeniu z nazwą miasta, na terenie którego działa firma np. “wulkanizacja Bydgoszcz”. Inne przykłady to chociażby Kawiarnia, Lodziarnia czy Sklep wędkarski.

Z punktu widzenia Urzędu Patentowego nie są to nazwy wyróżniające Cię na rynku. Jest to po prostu informacja dla konsumenta o rodzaju oferowanych przez Ciebie towarów lub usług. Postaraj się stworzyć dla Twojej firmy nazwę fantazyjną, ponieważ taka ma największe szanse na bezproblemową rejestrację w formie znaku towarowego.

 

Czy można zastrzec w Urzędzie Patentowym pełen adres URL? 

W teorii takie zastrzeżenie jest oczywiście możliwe, ale z praktycznego punktu widzenia nie ma to uzasadnienia. Dlaczego? Ponieważ domena składa się z 3 elementów: www + nazwa Twojej firmy + końcówka .pl.

Co tak naprawdę podlega ochronie? Twoja nazwa firmy, którą możesz zastrzec w formie znaku towarowego i w ten sposób realnie chronić Twoją markę. Dlaczego prawo patentowe nie chroni pozostałych części domeny? Ponieważ nie są one unikatowe, są jedynie informacją, że Twoja firma oferuje produkty i usługi w sieci. Jest to logiczne uzasadnienie, ponieważ każda domena musi się od strony technicznej składać z tych elementów. Ludzie więc naturalnie nie zwracają na nie zbytniej uwagi.

Co jest naprawdę opłacalne? 

Zbudowałeś naprawdę rozpoznawalną i bardzo dochodową markę? Chcesz mieć pewność, że profity z tej działalności będą trafiać wyłącznie do Twojej kieszeni? Wreszcie, chcesz mądrze zainwestować pieniądze w realną ochronę Twojej marki? Oprócz nazwy firmy  rozszerz ochronę na logo (słowo plus grafika) bądź rysunek przy logotypie - będzie to graficzny znak towarowy.

W ten sposób zyskasz optymalną ochronę. A wynika to z tego, że w świetle prawa nie możesz być formalnym właścicielem domeny internetowej. Jesteś jedynie jej czasowym użytkownikiem. Tym samym to w oparciu o przepisy o ochronie marki możesz sprawić, że swoją domenę ochronisz, a jeżeli ktoś ci ją przejmie, to będziesz miał narzędzia prawne, aby ją odzyskać. Spójrz na poniższe grafiki.


Kiedy nazwę opisową można jednak zastrzec?

Prawo obfituje w wyjątki od ogólnych reguł. Nie inaczej jest w przypadku prawa znaków towarowych. Dla jednych wyjątki są szansą na szybki rozwój biznesu, dla innych swoistym treningiem cierpliwości podczas budowania własnej pozycji na rynku. Dlaczego? Ponieważ okazuje się, że prawo nagradza tych, którzy wytrwale pracują na swoją markę firmy.

W przypadku domen internetowych dotyczy to sytuacji, kiedy jakaś marka osiąga ekstremalną wręcz popularność. Wówczas nawet nazwa opisowa ma szansę na rejestrację w formie znaku towarowego! Jak to możliwe?

Musisz wykazać wtórną zdolność odróżniającą

Uzyskanie wybitnej rozpoznawalność na rynku powoduje, że nazwa Twojej firmy nabywa tzw. wtórną zdolność odróżniającą. Klienci często wmawiają nazwę  nazwę łącznie z końcówką .pl lub .com ale kojarzą ją bezpośrednio z Tobą. Przykładem niech będą marki Pyszne.pl, Pracuj.pl czy Booking.com. Niby każde z tych określeń wskazuje na rodzaj oferowanych usług, ale myślimy o konkretnej marce.

W takiej sytuacji masz duże szanse na rejestrację opisowej nazwy firmy bądź adresu domeny. Niemniej nie jest to proces prosty, dlatego skorzystaj z pomocy rzecznika patentowego. Jeżeli coś pójdzie nie tak, adnotacja o niepowodzeniu rejestracji zostanie odnotowana w Urzędzie Patentowym. Dlatego nie warto podejmować próby rejestracji takiej nazwy tuż po rozpoczęciu działalności. Spotkasz się bowiem z odmową rejestracji przez urzędnika. Cierpliwość w tym konkretnym przypadku popłaca, a pośpiech może okazać się naprawdę złym doradcą.


Co daje rejestracja domeny w razie sporu sądowego? 

Kto zajmuje się obsługą Twojej domeny? Ty, Twój wspólnik czy asystent? A może zupełnie inny podmiot, z którym kontaktujesz się wyłącznie okazjonalnie? O ile Ty sam obsługujesz swoją domenę, a w szczególności płacisz abonament, jesteś relatywnie bezpieczny.

Niemniej jeśli robi to ktoś inny, może w przyszłości spróbować przejąć domenę i rozpocząć działania na własną rękę. Wykorzystując dane dostępowe, szybko może zrobić jej cesję na siebie. To szalenie niebezpieczne. W jednej chwili może Cię odciąć od poczty mailowej, a więc i klientów. Brzmi jak koszmar, prawda? Właśnie dlatego rejestracja Twojego znaku towarowego przez Urząd Patentowy jest kluczowa. Twoje szanse na wygranie sporu sądowego o prawo do używania domeny znacznie wówczas wzrosną.

Prawie robi wielką różnicę

Często zdarza się tak, że w jednej branży działa kilka firm o bardzo podobnych nazwach. Dlatego warto monitorować rynek i działać natychmiast w obronie własnych praw. Tę czynność także możesz zlecić rzecznikowi patentowemu. Aby jednak taki monitoring faktycznie miał sens, koniecznie jest uprzednie zastrzeżenie znaku towarowego.

Co możesz wówczas zrobić? Gdy na rynku pojawi się firma o nazwie łudząco podobnej do Twojej, działająca w tej samej branży, możesz wysłać do niego pismo ostrzegawcze. Na dowód przysługujących Ci praw pokażesz świadectwo ochronne. Niemniej możesz też go pozwać. Jeżeli sąd stwierdzi, że nazwa Twojego konkurenta jest kolizyjne podobna, istnieje duża szansa, że zmusisz go tak do rebrandingu.

Sprzeciw wobec rejestracji znaku towarowego

To za pomocą tej instytucji zablokujesz możliwość rejestracji znaku towarowego, podobnego do tego, jakim Ty się posługujesz. Kwestia podobieństwa jest w tym przypadku dość mocno dyskusyjna, dlatego warto zdać się w tym temacie na wiedzę i doświadczenie rzecznika patentowego. Wówczas unikniesz wszczynania sporu nadaremno. Oszczędzisz w ten sposób zarówno środki, jak i bezcenny w biznesie czas.

Zanim udasz się do Urzędu Patentowego

Rejestracja znaku towarowego nie jest tak prostym procesem, jak często się to przedstawia. Wbrew pozorom, konieczne jest spełnienie wielu warunków, aby móc cieszyć się ochroną w ramach prawa patentowego.

Pamiętak o kilku podstawowych kwestiach:

  • Nie da się zarejestrować pustego znaku towarowego. Jak sama nazwa wskazuje, służy on bowiem do oznaczania konkretnych towarów lub usług. To wskazuje się wg. Klasyfikacji nicejskiej.
  • Nie wykorzystuj znaku towarowego do nieuczciwej walki z konkurencją. Nie rejestruj cudzej nazwy firmy. To działanie znane u trolli patentowych. Może się skończyć wieloletnimi sporami sądowymi, które finalnie przegrasz.
  • Skuteczna rejestracja znaku towarowego nie oznacza, że nie łamiesz prawa. Ekspert z Urzędu Patentowego analizuje tylko podstawowe wymogi firmlane. Nie szuka jednak kolizyjnych praw do Twojego zgłoszenia.
  • Rejestracja znaku towarowego nie jest darmowa, ale potraktuj to jako inwestycję w Twój biznes. Ewentualna kradzież domeny lub wcześniejsza rejestracja przez konkurenta może Cię kosztować znacznie więcej.

 

Czy warto rejestrować domenę w Urzędzie Patentowym?

Temat rejestracji znaku towarowego nie powinien być ignorowany zarówno przez początkujących, jak i od lat działających na rynku przedsiębiorców. Dopiero zaczynasz działać w konkretnej branży? Gromadź dokumentację, a przede wszystkim stwórz oryginalną nazwę firmy. Możesz także stworzyć logo i chronić swoją działalność za pomocą zastrzeżonego znaku graficznego. Nie ma jednak potrzeby, aby kruszyć kopie o rejestrację pełnej domeny internetowej. Nie da Ci to lepszej ochrony, aniżeli rejestracja znaku towarowego w postaci samej nazwy firmy.

Od lat jesteś obecny na rynku i sądzisz, że Twoja pozycja jest już na tyle ugruntowana, że nic Ci nie grozi? Wręcz przeciwnie! Twoja marka firmy jest łakomym kąskiem dla złodziei domenowych. Dlatego jak najszybciej postaraj się o świadectwo ochronne. Oczywiście możesz też poczekać i pozwać ewentualnego złodzieja. Niemniej takie procesy są długotrwałe, a skutki biznesowe dla Ciebie mogą być opłakane. Jezeli zlodziej uzyska świadectwo ochronne przed Tobą, skutecznie zablokuje Ci realną działalność w biznesie online. Na przykłąd zgłosi skargę do Allegro, które asekuracyjnie może usunąć Twoją ofertę.

Artykuł partnerski

Ostatnie artykuły

Jak wyjść
z długów?
Prawo cywilne

Bardzo łatwo wpaść w spiralę zadłużenia. Przyczyny mogą być różne: życie ponad stan, nagła utrata pracy, choroba czy ...

Czytaj
Ile kosztuje adwokat? Ile zapłacę za reprezentowanie w sądzie?

Osoby, które rozważają skorzystanie z pomocy adwokata, mogą zastanawiać się nad tym, ile będzie kosztowała porada pra...

Czytaj