Z tego artykułu dowiesz się, na czym polega badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego oraz dlaczego jest tak istotne dla każdego przedsiębiorcy. Wyjaśnimy, jak sprawdzić znak towarowy, gdzie to zrobić i kto może Ci w tym pomóc.
Co jest znak towarowy?
Znakiem towarowym może być między innymi: jedno słowo, wyrażenie, slogan, logo, rysunek, a nawet forma przestrzenna lub dźwięk – np. jingiel.
Najważniejszą z funkcji znaku towarowego jest umożliwienie klientowi odróżnienia towarów czy usług jednego przedsiębiorstwa od towarów i usług innego. Wynika z tego, że wybierając swoją markę czy opracowując logo, należy dołożyć starań, by były one jak najbardziej charakterystyczne i unikatowe. Oznaczenia opisowe, takie jak np. fraza „dobre buty” do oznaczania sklepu obuwniczego nie będzie spełniać tej funkcji i nie będzie mogła być prawnie chroniona jako znak towarowy – bo każdy powinien mieć swobodną możliwość użycia tej frazy, by zachwalać swój sklep czy swoje wyroby obuwnicze.
Na czym polega prawna ochrona znaku towarowego?
W Urzędzie Patentowym RP można uzyskać prawo ochronne na znak towarowy w odniesieniu do terytorium Polski. Jeśli chcemy chronić znak w całej Unii Europejskiej, trzeba go zgłosić do EUIPO – Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej w Alicante w Hiszpanii. Prawo udzielane jest na 10 lat i może być przedłużane na kolejne 10-letnie okresy.
Znaki towarowe chronione są dla konkretnych, wskazanych w zgłoszeniu towarów lub usług. Koszty ochrony prawnej znaku zależą od liczby klas nicejskich – które służą do klasyfikacji towarów i usług.
Urząd jednak może odmówić udzielenia ochrony na znak, jeśli nie spełnia on przesłanek bezwzględnych – np. jeśli jest opisowy, tak jak ww. „dobre buty” zgłoszony dla usług sklepu obuwniczego.
Do naszego zgłoszenia znaku osoby trzecie mogą wnieść sprzeciw, powołując się np. na swoje znaki towarowe wcześniejsze. Jeśli taki sprzeciw będzie skuteczny, to Urząd nie udzieli ochrony na nasz znak.
W takich przypadkach Urząd zawsze da możliwość obrony naszych racji, jednak skuteczna defensywa nie zawsze będzie możliwa
Dlaczego warto przeprowadzić badanie znaku towarowego?
Aby zawczasu przewidzieć, czy wybrany przez nasz znak będzie nadawał się do rejestracji w Urzędzie Patentowym, warto przeprowadzić badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego.
Badanie znaku towarowego umożliwi nam ocenę szansy uzyskania ochrony na znak w urzędzie patentowym. Badanie takie chroni więc przed niepotrzebnym wydaniem pieniędzy na zgłoszenie obarczone dużym ryzykiem niepowodzenia.
Jeżeli wynik badania będzie negatywny, bo wykaże, że znak nie spełnia przesłanek bezwzględnych do udzielenia ochrony, oznaczać to będzie najprawdopodobniej, że nasz znak jest „słaby” – czyli że nie nadaje się dobrze do wyróżnienia naszej oferty na rynku. Może to nawet znaczyć, że inni mogą legalnie używać tego znaku, a my nie będziemy mogli nic z tym zrobić. Warto wtedy pomyśleć, czy nie wybrać bardziej wyróżniającej się, charakterystycznej marki.
Jeśli z kolei wynik badania będzie negatywny z powodu istnienia kolidujących znaków wcześniejszych, wtedy też warto zastanowić się nad wyborem innej bezpieczniejszej marki – i ją też warto przebadać.
Kiedy warto przeprowadzić badanie znaku towarowego?
Sprawdzenie znaku towarowego warto przeprowadzić nie dopiero wtedy, gdy myślimy o jego zgłoszeniu do Urzędu Patentowego, ale już na samym początku, zanim zaczniemy używać nowej marki, sloganu czy nazwy firmy, wykupimy domenę czy zlecimy grafikowi zaprojektowanie logo.
Badanie znaku towarowego odpowie nam bowiem również na pytanie, czy można bezpiecznie, zgodnie z prawem używać takiego znaku towarowego na danym terytorium – w kontekście wcześniej już chronionych innych znaków towarowych.
Krótko mówiąc: badanie takie pokaże, czy jest ryzyko, że podmiot trzeci mógłby nas skutecznie pozwać za naruszenie jego wcześniejszego prawa do znaku towarowego.
Kto może przeprowadzić badanie znaku towarowego?
Istnieją publiczne, bezpłatne wyszukiwarki znaków towarowych np. TmView – tam możemy samodzielnie sprawdzić, czy na interesującym nas terytorium dany znak nie jest już chroniony.
Nie wystarczy jednak przeprowadzić badania znaku towarowego na identyczność. Wcześniejszy znak może stanowić przeszkodę używania i rejestracji naszego znaku nawet wówczas, gdy jest tylko podobny, a nawet chroniony dla towarów jedynie podobnych do naszych. Dlatego konieczne jest badanie znaku towarowego również na podobieństwo. Prowadzeniem takich badań zajmują się profesjonaliści z kancelarii patentowych.
Prowadzona przez rzeczników patentowych Kancelaria Patentowa Patentbox oferuje badania znaku towarowego, które:
- obejmują wszystkie bazy znaków chronionych na danym terytorium – a nie tylko bazę Urzędu Patentowego RP,
- prowadzone są nie tylko na identyczność – ale również na podobieństwo,
- prowadzone są za pomocą specjalistycznego oprogramowania – a nie za pomocą darmowych wyszukiwarek,
- weryfikowane są przez rzecznika patentowego,
- zakończone są sporządzeniem sprawozdania z badań zawierającego uzasadnioną oceną szans na uzyskanie ochrony i legalne używanie znaku na danym terytorium.
Skorzystanie z usług kancelarii patentowej daje gwarancję zachowania najwyższych standardów pracy i jakości realizowanej usługi.
Artykuł Partnerski