Podróż lotnicza sama w sobie jest wystarczająco angażującym przedsięwzięciem. Ceny biletów, skomplikowane procedury odprawy a także długi czas rejsu – to wszystko wystarczy, aby przyprawić o zawrót głowy. Dlatego wszelkie komplikacje w trasie – takie jak opóźnienie lub odwołanie lotu – to zjawiska szczególnie uciążliwe dla pasażerów. Naprzeciw potrzebom osób poszkodowanych tego rodzaju sytuacjami wyszli unijni legislatorzy, ustanawiając jednolite zasady przyznawania odszkodowań. W jaki sposób jednak uzyskać taką rekompensatę za opóźniony lot?
Opóźniony lot a prawo unijne
Obowiązek przewoźnika do zapłaty odszkodowania pasażerom opóźnionych lotów wynika z rozporządzenia UE numer 261/2004. Jednak aby uprawnienie pasażera do uzyskania rekompensaty mogło się ziścić, w pierwszej kolejności spełnionych musi być kilka warunków. Po pierwsze, łączny czas opóźnienia musi wynieść ponad 3 godziny. Ponadto, należy zwrócić uwagę, czy przepisy rozporządzenia są wiążące dla danego operatora lotniczego. Inne zasady obowiązują bowiem np. w przypadku lotów, których trasa rozpoczyna się poza terytorium Unii Europejskiej a kończy na lotnisku wewnątrz granic wspólnoty.
Wówczas unijny akt prawny jest wiążący tylko względem wspólnotowych przewoźników. Oprócz tego, każdorazowo zbadać należy, czy do opóźnienia nie doszło w wyniku nadzwyczajnych okoliczności. Ich zaistnienie wyłącza odpowiedzialność odszkodowawczą linii lotniczej. Więcej informacji w tym zakresie można uzyskać pod adresem: https://skysupport.pl/odszkodowanie-za-opozniony-lot/.
Wysokość odszkodowania i zwrot kosztów
To, jakiego rzędu odszkodowania można dochodzić od przewoźnika, uzależnione jest od długości trasy. W przypadku lotów na trasie wynoszącej od 1501 km do 3000 km odszkodowanie wynosi 400 euro; jeżeli trasa jest krótsza, wówczas rekompensata jest równa 250 euro, zaś za opóźnienie lotów dłuższych – 600 euro. Warto pamiętać, że przepisy rozporządzenia umożliwiają dochodzenie od przewoźnika nie tylko zryczałtowanego odszkodowania, ale również zwrotu dodatkowych kosztów, które pasażer poniósł w wyniku opóźnienia, a które to koszty zgodnie z prawem winien ponieść operator lotu.
Mowa tutaj o tzw. prawie do opieki. Jeżeli doszło do znaczącego opóźnienia lotu, linia lotnicza zobowiązana jest zapewnić swoim klientom odpowiednią liczbę posiłków i napojów, umożliwić darmowy kontakt telefoniczny, a także, w razie potrzeby, zagwarantować pobyt w hotelu wraz z transportem, jeśli w związku z komplikacją wystąpiła konieczność przenocowania w oczekiwaniu na lot. Jeżeli pasażer był zmuszony ponieść te koszty na własną rękę, wówczas najlepiej jest zachować wszelkie paragony i rachunki, gdyż umożliwi to żądanie od linii lotniczej zwrotu tych wydatków.
Reklamacja, pozew, egzekucja
W każdym przypadku procedurę uzyskania odszkodowania za opóźniony lot należy rozpocząć od wystosowania reklamacji. Jej treść powinna w jasny sposób wskazywać wysokość żądania oraz opis stanu faktycznego uzasadniającego roszczenie. Postępowanie reklamacyjne może być prowadzone różnymi sposobami – poprzez formularz na stronie internetowej, za pośrednictwem poczty elektronicznej lub korespondencji listownej. W praktyce procedura polubowna nieczęsto odnosi skutek, gdyż przewoźnicy każdym sposobem próbują uniknąć obowiązku zapłaty.
Dlatego konieczne może się okazać wstąpienie na drogę sądową. Wówczas z pewnością istotna będzie pomoc prawnika. Warto jednak zastanowić się nad nawiązaniem współpracy z pełnomocnikiem już na etapie reklamacji. Profesjonalista zadba o to, aby wszystkie pisma sporządzone były zgodnie z wymogami formalnymi, a także bezproblemowo przeprowadzi sprawę od etapu polubownego, przez rozprawę sądową, aż do egzekucji.