Zwroty towarów kupionych online

Zwroty towarów kupionych online

Zwroty towarów zakupionych przez internet - kiedy i jak można zwrócić towar?

Popularność rynku e-commerce oraz obowiązujące przepisy sprawiły, że coraz więcej Polaków zasiada do zakupów przed ekranami komputerów. To bezpieczny i wygodny sposób handlu niemalże każdym towarem. I tak najczęściej kupujemy elektronikę, zabawki, ciuchy oraz książki. Nic nie stoi również na przeszkodzie by rozrastał się rynek produktów spożywczych – szczególnie tych niszowych. Zakupy w sieci są zdecydowanie bardziej różnorodne oraz, co podkreślają wszyscy, po prostu tańsze. Na ich popularność niebagatelny wpływ ma również rozwój e-bankowości oraz połączeń kurierskich i sieci paczkomatów. To sprawia, że towary są u nas szybko i docierają bezpiecznie.

Jak zwrócić produkt?

Pomimo zmienionych przepisów dotyczących zwrotu produktu zakupionego przez Internet cały czas kwestii odstąpienia od umowy zdają się być kłopotliwe zarówno dla sprzedającego, jak i kupującego. Co najważniejsze każdy konsument, który zawarł umowę sprzedaży na odległość ma prawo zrezygnować z zakupy bez podania przyczyny. Warto pamiętać, że tego typu umowa to zarówno zakup przez Internet, jak i przez telefon. Oczywiście na odstąpienie przysługuje nam określony czas.

Konsumenci muszą pamiętać, że ustawodawca na odstąpienie od umowy dał 14 dni. Stanowi o tym ustawa o prawach konsumenta. Czas liczony jest od daty otrzymania zamówionej rzeczy, czyli na przykład odbiór przesyłki ze sklepu bądź od kuriera, bądź z poczty czy paczkomatu lub też od chwili zawarcia umowy, gdy mówimy o usłudze. Kluczową kwestią zdaje się być wyraźne poinformowanie klienta o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy na odległość. Zazwyczaj taki zapis znajduje się w regulaminie sklepu. Jeśli sprzedający nie dopełni tej formalności ten termin wydłuża się z 14 dni do 12 miesięcy.

Formularze i regulaminy

Działanie sklepu w znaczący sposób regulują różnego rodzaju regulaminy, przepisy i formularze. Są one w dużej mierze związane z zapewnieniem bezpieczeństwa transakcji i oczywiście koniecznością przestrzegania prawa. Wśród najważniejszych z zapisów, jakie muszą się znaleźć na stronie, często również znajdujemy druk w przesyłce jest formularz odstąpienia od umowy. Jest on kwestią umowną, bo kupujący i tak nie musi z niego skorzystać, a formalności może załatwić poprzez poinformowanie sprzedającego o chęci odstąpienia od umowy drogą telefoniczną lub mailową oraz po prostu poprzez odesłanie otrzymanego produktu.

Sprzedający po otrzymaniu zwracanego towaru na 14 dni na zwrot kosztów poniesionych przez kupującego. Co ważne musi oddać również koszty przesyłki. Ten element właśnie jest najbardziej kłopotliwy do realizacji. Ustawodawca założył, że koszt dostarczenia to pierwsza przesyłka od sprzedającego do kupującego. Natomiast prawo konsumenta nakazuje mu odesłać produkt na koszt własny. Co za tym idzie, nie musi to być zwrot tą samą drogą, jaką pierwotnie wybrał. Ustawa więc w pewien sposób uściśla kwestię i stanowi, że sprzedający musi kupującemu zwrócić kwotę najtańszej dostawy, jak jest przewidziana w sklepie internetowym. W takim wypadku klient otrzyma określoną w regulaminie kwotę, nawet jeśli zapłacił za przesyłkę zdecydowanie więcej.

Warto zwrócić uwagę na obecność klauzul niedozwolonych w regulaminach sklepów internetowych. Sprzedawca nie może żądać od klienta odesłania produktu w oryginalnym opakowaniu. Zamówienie towaru przez Internet daje prawo do obejrzenia jego stanu, sprawdzenia analogicznie, jak ma to miejsce w sklepie stacjonarnym. Oczywiście, jeśli kupujący zwraca towar uszkodzony czy też noszący ślady użytkowania, które wykraczają poza sprawdzenie produktu, przedsiębiorca może się domagać pokrycia strat.